Intézeti hallgatók az ELTE tudománykommunikációs versenyén

2020.06.24.
Intézeti hallgatók az ELTE tudománykommunikációs versenyén
Májusig nyújthattak be kutatásukról a laikusok figyelmét is felkeltő rövid hírt vagy videót az Új Nemzeti Kiválósági Program ELTE-s ösztöndíjasai az egyetem második tudománykommunikációs versenyére. A pályaművek a legkülönfélébb területekről érkezve prezentálták az ELTE törekvését eredményei közérthető, élvezetes stílusú közzétételére.

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem a jelenlegi korlátozott lehetőségek között is igyekszik minél több fórumon bemutatni, milyen fontos számára a kutatómunka és a tudománykommunikáció. A válságos időszakban az egyetem különösen fontosnak tartja, hogy tudományos eredményei az egész társadalom számára is hasznosuló értékké váljanak, ezeket mindenki szabadon megismerhesse, tájékozódhasson róluk.

Igazodva az Open Science nemzetközi stratégiájához és a közpénzek felhasználásának elvárásaihoz is, a tavalyi nagy siker után idén az ELTE Rektori Kabinet Tudománypolitikai Iroda másodszor rendezett tudománykommunikációs versenyt ÚNKP-ösztöndíjasai részére. A versenyre májusig kétperces videókat, illetve híreket lehetett benyújtani, melyekben a jelentkezők bemutatják az ÚNKP keretében végzett kutatásuk legfontosabb kérdéseit és eredményeit, illetve a kutatói munka örömeit.

Az ismertető elkészítése során a pályázóknak szem előtt kellett tartaniuk, hogy közönségük most nem a szűkebb szakmai közösség, hanem a széles nyilvánosság, így a kommunikációs anyagnak közérthetőnek, a laikus érdeklődő számára is figyelemfelkeltőnek kell lennie. Az értékelést szakmai bírálók végezték, az értékelési szempontok között legfontosabb a közérthetőség, a figyelemfelkeltés, a téma érdekessége, az információ átadása volt.

Eredmények/Cikkek

"Mesterképzés és Tehetséggel fel!" összevont kategória

I. Surján András (mesterképzéses hallgató): A hazai denevérek vírusai  
II. Könyves-Tóth Réka (mesterképzéses hallgató): Szuperfényes szupernóvák kémiai analízise
III. Buti Nikolett (mesterképzéses hallgató): Tudatos szokássá alakítható a folyadékfogyasztás?
Különdíj: Nagy Gergely Miklós (Tehetséggel fel! elsőéves hallgató): Az orosz vallásfilozófiai eszmék megjelenése Mihail Bulgakov A Mester és Margarita című művében

"Bolyai+ és Doktori hallgató" összevont kategória

I. Konok Veronika (Bolyai János kutatási ösztöndíjas): Mit látsz a következő képen? 
I. Serfőző Szabolcs (Bolyai János kutatási ösztöndíjas): Habsburg portrék
II. Kovács Balázs (doktori hallgató): Ez a szöveg szépen írott?
III. Torma Csaba Zsolt (Bolyai János kutatási ösztöndíjas): A hegyek ereje
Különdíj: Spránitz Tamás (doktori hallgató): Hogyan került a földköpeny az óceán partjára, avagy mik azok a fluidumzárványok?

Eredmények/Videók

"Mesterképzés és Tehetséggel fel!" összevont kategória

I. Bognár Zsófia (mesterképzéses hallgató): A fejforma hatása a kutyák vizuális kommunikációs képességeire
I. Oláh Soma (Tehetséggel fel! elsőéves hallgató): Fenntartható vízgazdálkodás és ivóvízszolgáltatás
II. Nagy Gergely Miklós (Tehetséggel fel! elsőéves hallgató): Az orosz vallásfilozófiai eszmék megjelenése Mihail Bulgakov A Mester és Margarita című művében
III. Turbék Katalin Kitti  (Tehetséggel fel! elsőéves hallgató): Az ELTE hallgatóinak médiafogyasztási szokásai

"Bolyai+ és Doktori hallgató" összevont kategória

I. Lenkei Rita (doktori hallgató): The relationship between funkcional breed selection and attachment pattern in family dogs
II. Kurilla Anita (doktori hallgató): A cirkadián idegen
III. Lengyel Nóra (doktori hallgató): Save the children fund! A nemzetközi gyermekvédelmi mozgalmak nőtörténeti aspektusai Magyarországon
Különdíj: Fröhlich Georgina  (Bolyai János kutatási ösztöndíjas): Képvezérelt adaptív szövetközi brachyterápia és képvezérelt intenzitásmodulált külső sugárterápia biológiai dózisviszonyainak vizsgálata méhnyak-, prosztata- és emlőrákban

Bognár Zsófia videója

A 2019-es, első verseny nyertes videóit itt tekintheti meg.

forrás: elte.hu