A biológia oktatása felsőfokon

PZs | 2018.12.06.
A biológia oktatása felsőfokon
Hagyományteremtő szándékkal hívta meg az ELTE TTK Biológiai Intézetének igazgatója, Miklósi Ádám és az oktatók munkaközössége a középiskolai biológiatanárokat, hogy közösen vitassák meg a biológiaoktatás kihívásait és megújításának lehetőségeit.

2018. november 30-án került megrendezésre A biológia oktatása felsőfokon címmel a Biológiai Intézet rendezésében egy nyílt nap középiskolai biológiatanárok számára. Bár az utóbbi években nem csökkent az ELTE-re jelentkező biológia szakos hallgatók száma, a középiskolából bekerülő diákok jelentős része mégis számos nehézséggel szembesül tanulmányai megkezdésekor. Az összejövetel célja az volt, hogy

a középiskolai tanárok jobban megismerjék az egyetem elvárásait, és így jobban fel tudják készíteni tanítványaikat az alapszakos képzésre.

A terveink szerint a majdan évente megrendezésre kerülő találkozóktól azt várjuk, hogy a biológiatanárok színvonalas munkájának eredményeképpen a diákok elsajátítanak egy modern biológiai szemléletet, megismerik e tudomány legfrissebb és legizgalmasabb felfedezéseit, megtanulják, hogy miképp alkalmazzák ismereteiket a mindennapokban és megtudják, hogy milyen területen helyezkedhetnek el biológusként.

A találkozón a Diákszempont Általános Iskola képviseletében Dechertné Gelencsér Anna alapító, intézményvezető a helyi gyakorlatukban használt internet-alapú alkalmazásokat (mindomo, kahoot, quizlet) mutatta be, majd Molnár Katalin igazgató (ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium) beszélt a hagyományokkal való szakítás jelentőségéről a biológia oktatásában.

Külön felhívta a figyelmet a hatékony, önszabályozó tanulási képesség fejlesztésére, az érdeklődés felkeltésére, a motiváció fenntartására.

Vancsó Ödön (ELTE Tanárképző Központ főigazgató helyettes) remek példákat mutatott be arról, hogy miképp lehet a matematika- és a biológiaoktatást összekapcsolni. Kriska György (ELTE TTK Biológiai Szakmódszertani Csoport) a mikroszkópos és térhatású (3D) fotózás, filmezés és szemléltetés módszereit mutatta be, és a mobiltelefonnal támogatott terepmunka lehetőségeit ismertette.

Az Intézetbe látogató tanároknak lehetőségük volt az általuk választott két tanszék munkájába, eredményeibe bepillantást nyerni, ahol számukra hasznos, a munkájukba könnyen beépíthető kísérleteknek is a részesei lehettek.

A Biológiai intézet oktatóival közös fórumon a tanárképzés javításáról, új ötletek megvalósíthatóságáról vitatkoztak a részvevők, különös tekintettel arra, hogy miképp lehet elérni, hogy a leendő tanárok minél korábban, már az iskolákban megismerhessék e hivatás legfontosabb próbatételeit.